Historia
Program PKJPA liczy już ponad 10 lat. Jego podstawę stanowiły zapisy normy brytyjskiej (IQCS) będące w owym czasie najbardziej rozbudowaną regulacją dotyczącą jakości realizacji badań. Pierwszy audyt PKJPA został przeprowadzony w 2001 r. wśród 15 firm badawczych będących sygnatariuszami porozumienia w sprawie stosowania Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów. Rok później certyfikat można było uzyskać już w pięciu różnych rodzajach badań (a nie jeden ogólny). W następnych latach do programu przystępowały nowe instytuty badawcze, a program ulegał modyfikacjom i ciągłemu udoskonalaniu przez wprowadzanie kolejnych regulacji i dziedzin, aby ostatecznie w 2009 r., po gruntownych zmianach, przyjąć formę tzw. audytu wg podejścia procesowego. Obecnie PKJPA obejmuje 8 dziedzin i skupia ponad 30 agencji badawczych.
Podejście procesowe
Podejście procesowe do zarządzania jakością w realizacji badań bazuje na powszechnie wykorzystywanym modelu, na którym oparty jest także międzynarodowy system zarządzania jakością ISO. Zarządzanie procesami wymaga od firm, aby podstawowe procedury – zachodzące zarówno przed realizacją, podczas, jak i po realizacji badania w terenie – zostały zdefiniowane, opisane, udokumentowane i poddane analizie. Wdrożenie zasad i instrukcji opisujących sposób wykonania określonych zadań w ramach procesów zapewnia ich powtarzalność, spójność i jakość ich rezultatów. Pozwala także na podnoszenie jakości poprzez uzupełnianie i ulepszanie czynności w ramach procesu.
Dokumentacja opisu procesów
Typy badań
Certyfikacji podlegają badania:
- realizowane techniką ankieterskich wywiadów osobistych/audytoryjnych – PAPI
- realizowane techniką ankieterskich wywiadów osobistych ze wspomaganiem komputerowym – CAPI
- realizowane techniką ankieterskich wywiadów telefonicznych z systemowym wspomaganiem komputerowym – CATI
- w których materiał przygotowywany jest samodzielnie przez badane osoby
- jakościowe
- Retail audit
- Mystery shopping
- CAWI